Museon palveluihin ollaan tyytyväisiä

Osana laadun kehittämistyötä Hotelli- ja ravintolamuseo on alkanut kerätä määrätietoisesti palautetta toiminnastaan. Museon aulasta ja nettisivuilta löytyvän palautelomakkeen lisäksi opastuksilta on kerätty palautetta vuoden 2015 alusta alkaen. Lisäksi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat olivat keräämässä asiakaspalautetta viikon ajan näyttelyvierailta. Hotelli- ja ravintolamuseo hakee vuonna 2015 Laatutonni-sertifikaattia.

 

Näyttelyihin on helppo tutustua

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toisen vuoden restonomiopiskelijat toteuttivat Hotelli- ja ravintolamuseolle asiakastyytyväisyyskyselyn keväällä 2015. Tutkimus kohdistui varsinaisen päänäyttelyn lisäksi myös 80-lukua koskevaan teemanäyttelyyn. Opiskelijat keräsivät palautetta viikon ajan näyttelyssä ja museon kanta-asiakkaille lähetettiin internetlinkki kyselyyn. Kyselyyn vastasi 35 henkilöä. Vastaajista 24 oli naisia ja loput 11 miehiä. Vastaajista 25 henkilöä oli iältään yli 30-vuotiaita ja alle 30-vuotiaita oli 10, joista kaksi oli ala-ikäistä.

Vierailijoiden syy tulla Hotelli- ja ravintolamuseoon vierailulle oli useimmiten vapaa-ajanvietto. Toiseksi suurin vastaajaryhmä oli koululaiset/opiskelijat, jotka vierailivat museossa osana opintojaan. Kolme kävijää oli valinnut vastaukseksi ”muu syy, mikä” ja heistä kahden syynä oli ollut kulttuurihistoriallisen tietämys, kolmannen syy oli ollut se, ettei hän ollut käynyt aikaisemmin Hotelli- ja ravintolamuseossa. Vastaajista peräti 83 % oli ensimmäistä kertaa Hotelli- ja ravintolamuseossa. Kävijöistä vain viidelle museo oli entuudestaan tuttu ja muut olivat saaneet tiedon museosta koulusta, televisiosta ja Kaapelitehdasinfosta. Vastaajista 31 % oli lukenut museosta internetistä. Vastaajista 10 tuli vierailulle erityisesti teemanäyttelyn vuoksi.

Museon tarjontaan oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Asiakkaat arvioivat väitteitä asteikolla 1-5, jossa 1 oli täysin samaa mieltä, 3 ei samaa eikä erimieltä ja 5 tarkoitti täysin eri mieltä. Keskiarvo numeerisella asteikolla mitattuna museolle oli kokonaisuudessaan 2,5. Näyttelyyn oli vastaajien mielestä helppo tutustua (2,2) ja näyttelyt vastasivat odotuksia (2,4). Vähäisen vastausmäärän takia pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä ei voi tehdä, mutta näyttäisi kuitenkin siltä, että vastaajien mielestä 80-lukua käsittelevä erikoisnäyttely olisi voinut olla kattavampi (2,7). Museon suosituimpia toiminnallisia elementtejä ovat kyselyn mukaan tuoksubaari, jukeboksi ja salakapakka. Vähiten oli availtu WC:n ovea, sillä vain 9 vastaajaa oli kurkistanut ”vessaan”.

Kysymyksessä myös selvitettiin, puuttuiko museosta kävijöiden mukaan jotakin. Vastauksia tähän kysymykseen saatiin 30, joista 23 oli sitä mieltä, ettei museosta puuttunut mitään oleellista. Vastaajista 7 toivoi näyttelyyn lisää mm.

Kyselyn viimeisessä kysymyksessä selvitettiin, mitä mieltä museokävijät olivat henkilökunnan puuttumisesta näyttelykerroksesta. Väitettä ”en jäänyt kaipaamaan henkilökunnan opastusta näyttelyalueella” arvioitiin keskiarvolla 2,46. Vastaajista 6 kaipasi henkilökuntaa myös näyttelyalueelle. Näistä asiakkaista neljä oli yli 50-vuotiaita.

Opiskelijoiden ja museovieraiden keskusteluissa selvisi myös, että lomakkeessa käytetty termi ”kasari” ei ollut kaikille tuttu.

 

Oppaiden rentous ja tarinat saavat kiitosta

Opastuksilta palaute kerätään lähettämällä vierailun jälkeen linkki palautelomakkeeseen ryhmän vetäjän sähköpostiin. Linkkiä voi jakaa myös muille opastuksella mukana olleille. Hotelli- ja ravintolamuseossa on ollut kevään aikana lähes 100 opastusta. Niistä on saatu 43 palautetta eli vastausprosentti on lähes 50. Opastuksia on pidetty erittäin selkeinä ja ne ovat sisältäneet sopivasti toiminnallisuutta. Vain muutama vastaaja (6) on toivonut pidempiä opastuksia. Vastaajat ovat toivoneet laajempia näyttelyitä ja isoille ryhmille väljempää aikataulua, jotta kaikki ehtivät mukaan.

Kysymykseen ”Mistä erityisesti piditte opastuksella?” vastattiin mm.

 

Hotelli- ja ravintolamuseo kiittää saadusta palautteesta. Hyödynnämme sitä jatkossa palveluidemme kehittämisessä. Jatkossa myös kokouspalveluista ja tietopalvelun asiakkailta tullaan kysymään palautetta.

Haku