Ansvar på Hotell- och restaurangmuseet

Vi har uppmärksammat ansvarsperspektiv på många sätt. Vi utvärderar och förbättrar kontinuerligt våra resultat. Vi har tilldelats Good Travel Seal-certifikatet för hållbarhet och ansvar och förhoppningsvis är vi snart på väg mot Visit Finlands Sustainable Travel Finland-märkning.

Miljöansvar

Museet är beläget i Kabelfabriken, som ingår i Ekokompass-systemet och genomför handlingsplanen Kolneutralt Helsingfors 2035. Den el som används i kabelfabriken är certifierad vindkraft.

Vårt mål är att förebygga onödigt avfall. Vi använder återvinningsbara förpackningar och förvaringsmaterial. Vi sorterar det avfall vi genererar så effektivt som möjligt.

Vi använder befintliga byggnader, möbler och utrustning. När vi bygger nytt återanvänder vi gamla material och konstruktioner i så stor utsträckning som möjligt. Vi undviker onödig målning av väggar och använder energibesparande LED-belysning.

Vi försöker köpa second-hand och när vi köper ny utrustning tar vi hänsyn till lång livslängd, miljövänlighet och lokal anknytning. Vi är uppmärksamma på pappersanvändningen.

Vi uppmuntrar kunderna att i första hand använda kollektivtrafiken eller att ta sig till museet till fots eller med cykel. Vi stöder personalens användning av kollektivtrafik med HRT-arbetsreseförmånen. För längre pendlingsavstånd använder vi gärna järnvägstransporter. Vid flytt av samlingar strävar vi efter att minimera antalet transporter.

Ansvar i mat- och dryckservering

Vi serverar Fairtrade-märkt ekologiskt kaffe, te, havremjölk och i första hand växtbaserade ingredienser. Vi frågar alltid våra kunder om specialdieter och matallergier och serverar därefter.

Vi minimerar mat- och dryckessvinnet och användningen av engångsbehållare. Vi prioriterar lokala, närliggande småföretag när det är möjligt. Ett annat kriterium för vårt urval är hemmastaddhet. Vi förväntar oss också ansvarstagande från våra tjänsteleverantörer och leverantörer.

Socialt ansvar

Våra museilokaler är tillgängliga. Vi diskriminerar inte våra kunder. Vår personal är utbildad i mångfaldsfrågor.

Vi har tagit fram Principer för tryggare lokaler, som finns både i våra lokaler och på vår hemsida. Vi behandlar våra medarbetare jämlikt och rättvist. Vi vill vara en arbetsplats fri från diskriminering och trakasserier.

Vi har reducerade entréavgifter för studenter, pensionärer och arbetslösa samt gratisdagar och gratisevenemang. Inträde är gratis för personer under 18 år. Självguidade besök av olika rehabiliterings- och integrationsgrupper är också kostnadsfria. Vi erbjuder också regelbundet praktikplatser för studenter inom olika områden.

Vi är med i Helsingfors kulturfadderbarn program för barn födda 2022. Vi deltar också i Helsingfors stads kulturkompisprogram.

Kulturellt ansvar

Kulturarvet, dess bevarande och främjande är kärnan i vår verksamhet. Vi registrerar och bevarar kulturarvet inom mat- och dryckeskulturen och besöksnäringen. Vi visar upp och främjar vikten av kulturarvet, bland annat genom utställningar och evenemang. Vi främjar tillgången till och tillgängligheten av gemensamma kulturarv, bland annat genom våra kommunikations- och informationstjänster.

Vi förvarar och ställer ut historiska föremål i våra samlingar endast om äganderätten är rättsligt skyddad och känd för oss. Vi respekterar också upphovsrätt och skydd av personuppgifter när vi ställer ut. Vi säljer inte museiföremål vidare.

Medarbetarnas välbefinnande

Vi stödjer personalens välbefinnande genom att bland annat erbjuda omfattande hälsovård, möjlighet att motionera under arbetstid, regelbundna rekreationdagar och rådgivningssamtal med förmannen. Vi uppmuntrar också livslångt lärande för vår personal. Vi har flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta deltid hemifrån och följer upp arbetstillfredsställelsen på årsbasis. Vi uppmuntrar medarbetarna att ta pauser under arbetsdagen och att balansera arbetstiderna.

Hälsa och säkerhet

Vi innebär inga hälso- och säkerhetsrisker för våra medarbetare eller kunder. Vi identifierar regelbundet risker för våra medarbetares arbete tillsammans med vår personal och vidtar nödvändiga åtgärder för att förbättra säkerheten.

Vid behov följer vi hälsovårdsmyndigheternas riktlinjer för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. Vår personal kommer inte till arbetsplatsen när sjuk.

Vi värnar om vår personals och våra kunders säkerhet. Vår personal har utbildning i första hjälpen. I våra lokaler finns utrustning för första hjälpen och första brandsläckningsutrustningen. Närmaste hjärtstartare finns vid biljettkassan på Glasgården. Vi har ett automatiskt branddetekteringssystem och kameraövervakning i våra lokaler.

Kvalitet

Vi samlar regelbundet feedback från våra kunder för att säkerställa kvaliteten. Vi granskar regelbundet denna feedback och förbättrar vår verksamhet vid behov.

Vi svarar gärna på frågor om hållbarheten och ansvar. Du kan kontakta: museichef Anni Pelkonen, +358 447474107, anni.pelkonen(at)hoteljaravintolamuseo.fi.

Haku